Jeśli silnik zaczyna się gotować lub nie nagrzewa się, przyczyna tkwi zazwyczaj w obiegu chłodniczym. Obok pompy wodnej, chłodnicy i wentylatora termostat pełni bardzo ważną rolę, ponieważ najmniejszą usterkę można tu od razu zauważyć – na przykład korozję.
Może ona powstać między innymi w wyniku wlania nieprawidłowego dodatku do czynnika chłodniczego. Nie wszystkie dodatki można ze sobą mieszać. Ponadto mogą one uszkodzić nawet komponenty z aluminium. Negatywny wpływ może mieć również stosowanie zmineralizowanej wody z kranu, a wadliwy przewód uziemiający przyspiesza powstawanie uszkodzeń w wyniku elektrolizy.
Aby zapobiec tym błędom, do napełniania należy wykorzystywać tylko dodatki do czynnika chłodniczego zatwierdzone przez producenta. Należy przy tym zwrócić uwagę na odpowiednią proporcję czynnika chłodniczego i wody. Niektórzy producenci pojazdów zalecają tu dodatkowo stosowanie wody destylowanej. Należy zapewnić również wyrównanie potencjałów między silnikiem i karoserią – przewody uziemiające nie mogą wykazywać żadnych uszkodzeń.
WAŻNE! Płyn chłodniczy również ulega starzeniu! Regularna wymiana zapobiega zamuleniu obiegu chłodniczego. Należy obowiązkowo przestrzegać wytycznych producenta pojazdu!