Najczęściej popełnianym błędem przez niedoświadczonych użytkowników samochodów jest „oszczędzanie” polegające opóźnianiu daty wymieniania części eksploatacyjnych ich auta. Jednak nawet dla największego motoryzacyjnego dusigrosza istnieją części, których terminowa wymiana jest wręcz obowiązkiem.
Takimi podzespołami bez wątpienia są filtry. Jednym z nich, obok filtra oleju, powietrza i spalin, jest filtr paliwa. Zaniedbanie terminów wymiany tego drobnego podzespołu może być fatalne i bardzo kosztowne w skutkach – jego awaria może doprowadzić silniki z bezpośrednim wtryskiem do uszkodzenia wtryskiwaczy bądź dostania się powietrza do układu doprowadzania paliwa. Jednak czy istnieją jakieś konkretne normy i wskazówki odnoście tego drobnego serwisu? W tym wypadku każda sytuacja jest właściwa, by zaopatrzyć swój wód w nowy filtr paliwa. Ta część eksploatacyjna stanowi szczególny problem dla użytkowników samochodów zaopatrzonych w silniki wysokoprężne – diesel jako jednostka napędowa produkująca duże ilości sadzy i zanieczyszczeń w układzie paliwowym jest szczególnie narażony na wpływ zanieczyszczeń dostających się do silnika wraz z olejem napędowym. Wiele osób twierdzi że najważniejsze jest trzymanie się wskazówek producenta samochodu do do okresu wymiany filtra, którą każdy użytkownik auta jest w stanie znaleźć w książce serwisowej bądź na stronie producenta. Firmy europejskie oscylują pomiędzy przebiegiem 30 -60 tysięcy kilometrów, a jednostki japońskie są w stanie według producentów wytrzymać nawet ponad 100 tysięcy kilometrów na jednym filtrze paliwa. Jednak jak wiadomo – eksploatacja samochodu różni się od strefy klimatycznej, amplitudy temperatur danego regionu, od umiejętności jeżdżącego i innych licznych czynników, które mogą przedłużać lub skracać żywotność takiego układu. Większość więc serwisów motoryzacyjnych zaleca wymianę filtra paliwowego w dieslu co najmniej raz w roku, przez okresem zimowym. Jest to najtrudniejsza pora roku dla silników wysokoprężnych, gdy zimny silnik, odkładanie się wody i ciężkich cząsteczek podczas niedopalania się paliwa w komorze spalania może mocno zanieczyścić filtr paliwa. Tak więc dla wielu użytkowników przejeżdżenie dwóch zim w trybie miejskim, pokonując małe dystanse i nie dając rozgrzać się silnikowi, może doprowadzić do uszkodzenia układów doprowadzania paliwa i może być niesamowicie kosztowne w skutkach – naprawy osprzętu silnika i układów wtryskowych mogą kosztować takiego nierozważnego użytkownika równowartość kilkudziesięcioletnich, regularnych wymian filtra paliwa w Autoryzowanym Serwisie Producenta. Tak więc nie zalecamy zaniedbywania też niedrogiej, lecz niezbędnej naprawy w swoim samochodzie. O tym jak często należy wymieniać filtr paliwa w dieslu zdecyduje użytkownik lub właściciel samochodu, ale czy jest on w stanie zrobić to własnoręcznie? Jeżeli masz smykałkę do majsterkowania i masz pewne doświadczenie w grzebaniu w silnikach samochodowych, możesz podjąć próbę takiej wymiany tej części eksploatacyjnej na własną rękę. Najważniejszym dla ciebie w takim przypadku będzie zakupienie filtra oryginalnego lub zamiennika, które będą pasować do twojego modelu samochodu i rodzaju silnika. Kolejnym krokiem będzie zlokalizowanie tego podzespołu w Twoim samochodzie – do tego najlepiej posłuży Ci książka serwisowa bądź informacje znalezione na stronie internetowej producenta samochodu. Gdy już uda Ci się zlokalizować filtr paliwa możesz przejść do działania – najpierw ostrożnie wymontuj stary, zużyty podzespół, po czym zamocuj nowo zakupiony produkt – pamiętaj żeby podążać dokładnie za instrukcją zawartą w książce serwisowej twojego samochodu bądź skonsultuj się ze znajomym mechanikiem – przecież nie chcesz czegoś zepsuć. Gdy już raz nauczysz się wymieniać filtr paliwa w swoim samochodzie, będziesz mógł robić to regularnie. Pamiętaj, że ten podzespół jest niesamowicie ważną częścią procesu dostarczania mieszanki paliwowej do Twojego silnika – jego zatkanie bądź zanieczyszczenie może doprowadzić do bardzo poważnych usterek w Twoim silniku, które mogą Cię kosztować wiele pieniędzy. Tak więc nie zapominaj nigdy przed porą zimową wymienić wszystkich filtrów w Twoim silniku – szczególnie filtru paliwa, którego działanie jest niesamowicie istotne dla kondycji Twojego samochodu.