Czy wiesz że za prawidłowe działanie układu turbodoładowania w silniku odpowiada wiele elementów?
Najważniejszym elementem układu jest turbosprężarka – to ona niczym serce pompuje dodatkowe powietrze do silnika. Jest urządzeniem mechanicznym i jej dobra kondycja jest kluczowa dla całego układu turbodoładowania.
Gwarancja poprawnego działania turbosprężarki i wielu bezawaryjnie przebytych kilometrów to poprawny montaż oraz wyeliminowanie przyczyny jej uszkodzenia.
Do prawidłowej pracy turbosprężarki potrzebne jest również sprawne kontrolowanie ilości powietrza dostarczanego w danym momencie do silnika. Za sterowanie turbosprężarką odpowiedzialna jest jednostka sterowania silnika (ECU), która za pośrednictwem zaworu sterowania turbiną steruje układem zmiennej geometrii turbiny lub zaworem upustowym ciśnienia doładowania. Złe działanie zaworu sterowania turbiną skutkuje zbyt dużym lub zbyt małym ciśnieniem doładowania, co może doprowadzić do uszkodzenia turbosprężarki lub całego silnika.
Wykluczyłeś problem z zaworem i problem wciąż pozostał? Przejrzyjmy najczęstsze usterki turbosprężarek.
Zabrudzenia oleju
– zbyt duże interwały olejowe
– nadmierna ilość nagaru w silniku
– nieodpowiednio dobrany olej
– uszkodzone, niskiej jakości filtry oleju
Zaniedbanie wymian oleju doprowadza do tego, że nasz silnik pracuje w bardzo ciężkich warunkach, a najdelikatniejsze elementy wycierając się zabrudzają olej opiłkami.
Z łatwością zadbasz o dobrą kondycję turbosprężarki zapewniając jej nowy, dobrze dobrany olej wraz z wysokiej jakości filtrami. Warto zadbać o przewody doprowadzające olej, które należy wyczyścić i sprawdzić ich drożność aby problem zanieczyszczeń nie powrócił.
Ciało obce uszkadzające koła turbiny bądź sprężarki:
– nieszczelności układu ssącego
– oderwane elementy klap kolektora ssącego bądź klap EGR
– nakrętka koła kompresji pozostała po wymianie lub elementy wcześniej uszkodzonej turbosprężarki
Uszkodzenia przez ciała obce prowadzą do defektów łopatek koła kompresji lub wałka co objawiać się może hałasem podczas pracy turbosprężarki.
Przy wymianie turbosprężarki sprawdź czy układ turbodoładowania pozbawiony jest jakichkolwiek elementów z poprzedniej awarii, które mogłyby zniszczyć nowe urządzenie. Zastosuj nowe uszczelki gwarantujące idealne przyleganie.
Wycieki oleju
– zapchany filtr powietrza
– zapchane odpowietrzenie skrzyni korbowej silnika
– nieszczelności w układzie dolotowym lub wydechowym
– zapchany odpływ oleju z turbosprężarki
– zbyt duże ciśnienie gazu w skrzyni korbowej spowodowane uszkodzeniem silnika
Wycieki oleju objawiają się kolorem niebieskim dymu z rury wydechowej, możemy również zauważyć wycieki oleju na obudowie turbosprężarki.
W tym przypadku należy zadbać o drożność układu odprowadzania oleju oraz prawidłowe ciśnienie skrzyni korbowej.
Niewłaściwa prędkość turbiny
– nieodpowiednie “chipowanie” – zwiększenie dawki paliwa
– zużyte wtryskiwacze
– zapchany FAP/DPF lub katalizator
– zły lub całkowity brak sygnału sterownika turbiny lub jego uszkodzenie
– zablokowana kierownica spalin lub klapa upustowa
– uszkodzony zwór EGR
Nadmierna prędkość obrotowa może powodować poważne usterki w elementach turbosprężarki, min. rozerwanie koła kompresji, deformacja tylnej ściany koła, wytarcie łopatek koła.
Przede wszystkim należy sprawdzić czy zamontowana turbosprężarka jest dedykowana do naszego pojazdu.
Przy tego typu awarii sprawdź przewody powietrza, które powinny być nieuszkodzone i dobrze podpięte, stan wtryskiwaczy, poprawność działania kierownicy spalin i klapy upustowej oraz sterownik sterowania turbiną.
Brak smarowania
– uszkodzona pompa oleju
– zapchany filtr oleju
– niedrożny przewód zasilenia olejowego do “turbo” lub zapchane sitko w śrubie olejowej
– niski poziom oleju w misce
– niewłaściwa uszczelka bądź użycie silikonu przy przewodzie dopływu oleju
Kontrola ciśnienia oleju ma fundamentalne znaczenie dla tego przypadku. Ograniczony dopływ oleju do turbosprężarki wpłynie bezpośrednio na brak smarowania. Należy sprawdzić przepustowość przewodów doprowadzających olej, a w razie konieczności je wymienić. Brak lub niewłaściwe smarowanie będzie powodować nadmierne zużycie łożyska oporowego czy ślady przegrzania na wałku i w bardzo krótkim czasie doprowadzi do całkowitego uszkodzenia turbosprężarki. Konieczna jest kontrola ciśnienia smarowania turbosprężarki, jeśli uszkodzenia poprzedniej wskazują na braki w zasilaniu olejem.
Co ważne – nie używaj do uszczelnienia połączeń olejowych silikonów i past uszczelniających, mogą zablokować przepływ oleju.
W naszym warsztacie dajemy drugie życie turbosprężarkom, więc jeśli potrzebujesz fachowej pomocy i szybkiej wyceny naprawy to zapraszamy do kontaktu. Dbając o szeroki zakres usług możesz liczyć nie tylko na naprawę – Specjalizujemy się w sprzedaży zarówno regenerowanych jak i nowych turbosprężarek i innych komponentów układu turbodoładowania.
W naszej ofercie dostępne są zawory sterowania turbiną jak i inne elementy osprzętu silnika renomowanej marki Pierburg. Zadbaj kompleksowo o układ turbodoładowania! Zapytaj sprzedawcę o zawór sterowania do turbosprężarki twojego samochodu!
Sprawdź nasz warsztat Regeneracja Turbosprężarek