PACJENT
Hyundai h300 2.5 crdi
PROBLEM
Brak mocy, luźny wirnik, głośna praca
DIAGNOZA
Po rozmontowaniu turbiny stwierdziliśmy, że większość rotujących elementów jest uszkodzona. Wałek pęknięty, łopatki koła kompresji połamane, łożyska i czopy wałka z głębokimi rysami. Przyczyna: brak wystarczającego smarowania.
Problem ten bardzo często pojawia się w tych typach silników. Koniecznie trzeba znaleźć przyczynę uszkodzenia turbiny przed montażem kolejnej. Jeśli nie usuniesz przyczyny awarii, wkrótce auto wróci do warsztat ze względu na problem z turbiną.
RADA
Przede wszystkim poprosiliśmy właściciela warsztatu aby sprawdził filtr miski olejowej. I w rzeczy samej, okazało się, że jest kompletnie zatkany. Logiczne, że przez zatkany filtr turbina nie mogła być smarowana. Ale na tym nie poprzestaliśmy, chcieliśmy wiedzieć dlaczego filtr miski został zatkany.
W tych typach silników, wtryskiwacze montowane są pod pokrywą zaworów. W przypadku kiedy wtryskiwacze zaczynają cieknąć, paliwo dostaje się do oleju. Druga kwestia, to zużyte miedziane podkładki wtryskiwaczy, mogą powodować przedostawanie się gazów wydechowych i zanieczyszczanie oleju. Oba te zjawiska powodują, że zwęglone cząstki oleju blokują filtr miski olejowej.
Mechanik był bardzo wdzięczny za kompletną diagnozę. Mógł teraz zagwarantować klientowi, że problem z uszkodzoną turbosprężarką został całkowicie rozwiązany.