Jeśli po zakończeniu prac naprawczych w obrębie przekładni korbowej dochodzi do zatarcia silnika lub podobnych szkód, przyczyną mogą być uszkodzone dysze chłodzące tłoków.
Wzorce uszkodzeń są najczęściej identyczne:
• na trzonie tłoka widoczne są wyżłobienia i ślady zatarcia
• denko tłoka, korona tłoka i część nadpierścieniowa są stopione lub przypalone
• na tulejach ślizgowych widoczne są miejscowe przebarwienia, a nawet rysy
Szkody te występują najczęściej po wymontowaniu i montażu tłoka wraz z korbowodem. W trakcie tej czynności niechcący wygięto lub urwano pozostałą w silniku dyszę chłodzącą tłoka.
W związku z tym denko tłoka w trakcie pracy nie jest dostatecznie chłodzone olejem silnikowym. W efekcie dochodzi do przegrzania tłoków i cylindrów.
WAŻNE! Zawsze podczas naprawy wiążącej się z wymontowaniem i montażem tłoków i korbowodów należy wymontowywać dysze chłodzące. Po montażu należy przywrócić poprawne ustawienie i działanie, ponieważ także resztki uszczelek i osady mogą zapychać dysze chłodzące, zatem należy je starannie usunąć!